كاربرد شيشه رنگي در معماري

دكوراسيون منزل شخصي كار آساني نيست و يكي از راه هاي آن استفاده از الگوهاي شيشه رنگي است. نور و رنگ جزو عناصر مهم در معماري و دكوراسيون است. در گذشته با تركيب اين دو عنصر فضاي ويژه اي را در اين صنعت به وجود آورده اند. پنجره هاي رنگي نوعي از هنرهاي زيبا هستند كه در آن ابتدا از نقاشي و تجسم استفاده مي­‌ شد. در قديم شيشه فقط براي افراد ثروتمند در دسترس بود و نقاشي هاي ساخته شده از شيشه رنگي به طور كلي هزينه هاي شگفت انگيزي دارد. امروزه تكنيك هاي بسيار پيچيده و گران قيمت توسعه نيافته است كه اين لذت را مقرون به صرفه مي ­كند. تكنيك هاي مختلفي براي ايجاد چنين محصولاتي وجود دارد.

انواع شيشه رنگي در معماري

شيشه رنگي موزاييكي

آن ها از قطعات شيشه تشكيل شده اند و از اين نظر متمايز مي‌­شوند كه در موزاييك، قطعات داراي شكل و اندازه يكساني هستند و در حروف چيني، به اندازه دلخواه بريده مي­ شوند و مي­ توانند شكل هاي مختلفي داشته باشند و در قاب هاي فلزي ثابت شده است كه از جنس هاي سرب، مس يا برنج هستند. يكي از انواع آن تصوير با كمك پارتيشن ها به دست مي­ آيد كه اين يكي از قديمي ترين تكنيك ها است. در واقع مدرن تر پنجره هاي رنگي تيفاني هستند كه در آن ها قطعات بر روي يك نوار مس جمع مي­شوند، به همين دليل جرم كمتري دارند.

براي اينكه اتاق با عناصر رنگي شيشه اي هماهنگ به نظر برسد، شكل و ابعاد محصول، موضوع تصوير و رنگ ها همه اين ها مطابق شرايط انتخاب مي­ شود. محصولات ساخته شده با استفاده از اين تكنيك هميشه توجه را به خود جلب مي­ كنند و اين هنگام طراحي بايد در نظر گرفته شود. اگر به عكس فضاي داخلي، پنجره هاي رنگي نگاه كنيد، متوجه خواهيد شد كه رنگ ها و جزئيات در ساير مبلمان، دكوراسيون و لوازم جانبي تكرار مي شود.

پنجره ها

اول از همه، پنجره هاي شيشه اي رنگي روي پنجره ها ظاهر شد. آن ها صدها سال پيش براي كاخ ها و كليساها و مساجد ساخته شده بودند. صحنه هاي مذهبي در اطراف مهمترين قسمت هاي پنجره ها به تصوير كشيده شده بود. نقاشي هايي كه از طريق آنها نور منتشر مي­ شد زيبايي خاصي به محيط مي­ بخشيد.

پنجره هاي شيشه اي رنگي، كه در فضاي داخلي خانه ها، آپارتمان ها و ادارات استفاده مي­ شوند، تنوع بالايي دارند. بيشتر اوقات، مناظر، گل ها، گياهان، الگوهاي هندسي روي آن ها كشيده شده مي­ شود و آن ها تاثير مشابهي را ايجاد مي­ كنند. با اين پنجره ها جلوه خاصي از نور به وجود مي­آيد كه از طريق تصاوير شيشه رنگي در يك اتاق مي­گذرد.

اگر پنجره ها رو به خيابان هستند و نمي­ خواهيد افراد رهگذر به داخله خانه ديد داشته باشند، لازم نيست از پرده استفاده كنيد. شما مي­ توانيد يك پنجره شيشه اي رنگي را نصب كنيد و ديگر از بيرون به داخل خانه شما افراد ديد نخواهند داشت. رنگ آميزي شيشه هاي داخلي حمام به شما امكان مي دهد حريم خصوصي خود را حفظ كنيد. مضرات استفاده از شيشه هاي تزئيني و رنگي در كل سطح شيشه، مقدار كافي نور است كه از طريق اين پنجره ها عبور مي ­كند. اگر نورپردازي براي شما مهم است، قسمت مركزي مي­ تواند طبيعي باقي بماند و دكوراسيون را فقط مي توانيد در اطراف لبه ها در اطراف، فقط در قسمت بالا يا در طرفين قرار دهيد و بسيار مناسب شما خواهد بود. هنگام انتخاب تصوير رنگ آميزي روي پنجره، بايد علاوه بر شفافيت، رنگ ها را نيز مشخص كنيد. پنجره رنگ آميزي عنصري از فضاي داخلي و رنگ هاي موجود در آن بايد مطابق با محيط داخلي يا با آن خنثي باشد.

همچنين لازم است به موضوع طرح توجه شود. به عنوان مثال، در آشپزخانه، ميوه ها و سبزيجات مناسب خواهند بود، براي اتاق كودكان مي ­توانيد قطعه اي از كارتون ها يا شخصيت هاي افسانه اي را پيدا كنيد و طرخ هاي موج دريا يا موجودات دريايي براي حمام مناسب است. در اتاق هاي عمومي، بهترين گزينه موضوعاتي مانند طبيعت، مناظر شهري يا الگوهاي هندسي است.

ايده ها و تكنيك هاي مربوط به پنجره ها و شيشه هاي رنگي بسيار متفاوت استفاده مي­ شود، اما الگوهاي هندسي غالب وجود دارد كه مي­ توان بخشي از گياهان و حيوانات را شامل گل، برگ، پروانه كرد.

شكل هاي هندسي شامل قسمت هايي از يك شكل است كه روند ايجاد آن ها را ساده مي ­كند. به همين دليل، قيمت چنين محصولاتي بدون تكرار عناصر كمتر از يك تصوير است.

پارتيشن با شيشه رنگي ايده خوبي است. با كمك آن ها مي ­توان دو مشكل را حل كرد. اول اين است كه نور طبيعي را وارد اتاق بدون پنجره كنيد.

سقف

پنجره هاي رنگي در سقف، در بيشتر موارد، نوعي لامپ استفاده مي­ شود، اما در سقف تعبيه شده اند. آن ها معمولا در سيستم هاي تعليق و بيشتر اوقات در ديوارهاي گچي قرار مي­ گيرند. در آپارتمان ها، چنين محصولاتي به ندرت روشن مي­ شوند. چيزي كه وجود دارد اين است كه نور زيادي از خود منتشر نمي­ كنند. شيشه هاي رنگي و تزئيني نور كافي را وارد نمي­ كنند، بنابراين نيازمند وسايل روشنايي مجزا خواهيد بود.

در اين مورد، نور روز از طريق سقف وارد اتاق مي­ شود. اما هزينه چنين دكوراسيوني بسيار زياد خواهد بود. طراحي بايد در برابر هجوم آب و هوا مقاوم باشد. يكي از راه حل ها استفاده از يك قاب فلزي قوي است. براي اطمينان، شيشه ضخيم در بالا نصب شده است، كه مقاومت اصلي را انجام مي ­دهد.

شيشه رنگي در ساختمان هاي قديمي

 

در گذشته از پنجره هاي شيشه رنگي به جاي شيشه هاي معمولي بيشتر مورد استفاده قرار مي ­گرفت. همچنين بخشي از درب ها را شيشه هاي رنگي قرار مي ­دادند تا با اين كار زيبايي خاصي به آن بدهند. با اين كار به افزايش روشنايي خانه كمك مي ­كردند و با نورهاي رنگي كه به خانه تابيده مي­ شد، خانه ها جلوه خاصي به خود مي ­گرفتند. معماري هاي ساختمان هاي قديمي كه امروزه باقي مانده اند، نشان دهنده اين هستند كه علاقه زيادي به استفاده از شيشه هاي رنگي در منازل وجود داشته است. اما اين هنر مختص به گذشته نيست و همچنان از آن در معماري هاي مدرن استفاده مي­ شود.

منبع : تتراگلس

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.