آرشیو تیر ماه 1400

ساخت انواع شيشه

معرفي انواع شيشه‌هاي لمينت، سند بلاست و شيشه ضدگلوله

شيشه‌ها انواع مختلفي دارند كه هر نوع كاربرد مخصوص و منحصر به فرد خود را دارد. با توجه به نوع كارايي هريك مي‌توان راحت‌تر تشخيص داد كه از كدام شيشه بايد در محل موردنظرمان استفاده كنيم.

شيشه لمينت چيست؟

شيشه لمينت يك نوع شيشه ايمني مي‌باشد كه از مقاومت بالايي برخوردار است و دربردارنده دو عدد يا چند عدد از لايه‌هاي شيشه است كه با استفاده از طلق پلي وينيل بوتيرات (Pvb) در بين هر لايه با انجام فرآيند تركيبي دما و فشار فرآوري شده است. انجام اين فرآيندها بر روي شيشه لمينت باعث شده تا شيشه لمينت نسبت به ساير شيشه ها استحكام بيشتري داشته باشد و ديرتر آسيب ببيند.

 

مزاياي استفاده از شيشه لمينت

هنگامي كه ضربه اي به شيشه لمينت وارد مي‌شود، وجود طلق هاي Pvb باعث جلوگيري از پاشيده شدن قطعات شيشه مي‌شود و شيشه پس از شكستن فرو نمي‌ريزد و ذرات خرد شده‌ي شيشه پس از شكستن هم‌چنان به طلق چسبيده است كه اين چسبانندگي مانع پخش شدن ذرات شيشه در محيط اطراف مي‌شود.

از خصيصه‌هاي ديگر شيشه لمينت عليق صدا بودن اين نوع شيشه است. هنگامي كه شيشه لمينت براي ديواره يا ورودي يك ساختمان به كار مي‌رود تا حد بسياري منجر به كاهش عبور جريان سر و صدا مي‌شود. از ديگر ويژگي‌هاي شيشه لمينت اين است كه مي‌توان انواع شيشه را همزمان با هم در لايه هاي متفاوت آن استفاده كرد و به قابليت آن افزود. همين ويژگي‌هاي شيشه لمينت تشخيص اين شيشه را راحت كرده و شيشه لمينت را از ساير شيشه ها جدا مي‌سازد.

 

كاربرد شيشه لمينت

از شيشه لمينت جهت كاربردهاي متفاوتي استفاده مي‌شود، مانند ساختمان هاي مرتفع براي پيشگيري از خطرات احتمالي نظير آتش سوزي و زلزله كه در اين زمان باعث فروريختن شيشه ها و پخش شدن آن‌ها در اطراف مي‌شود استفاده از شيشه لمينت بسيار كاربردي است. از شيشه لمينت هم‌چنين در ساخت درب‌ ها و پنجره ها، شيشه‌ي جلوي ماشين، صفحه گوشي، صفحه مانيتور، كف آكواريوم و نيز در ساختمان هاي تجاري و اداري، موسسات و بانك ها استفاده مي‌شود.

شيشه سندبلاست چيست؟

اين نوع شيشه يك شيشه‌ي طرح دار است كه داراي انعطاف بسيار بالا بوده و هر طرحي را بر روي اين نوع شيشه مي‌توان اجرا كرد. از ماسه اي خاص به منظور سندبلاست كردن شيشه ها استفاده مي‌شود كه با فشار بر روي شيشه پاشيده مي‌شود، اين عمليات با استفاده از كمپرسورهاي هواي مخصوص اعمال مي‌شود كه به آن در اصطلاح بلاست كردن گفته مي‌شود. هرچه ماسه ها با قدرت و فشار بيشتر پاشيده شوند و هرچه مدت زمان انجام اين عمليات بيشتر باشد، درجه ماتي شيشه بيشتر مي‌شود.

طرح شيشه سندبلاست

براي ايجاد طرح بر روي اين نوع شيشه از استنسيل استفاده مي‌شود كه با استفاده از آن مي‌توان طرح ها و نقوش بسياري بر روي شيشه سندبلاست نمايان كرد.

استفاده از آينه‌هاي رنگي در دكوراسيون داخلي

انواع گوناگون و بسياري آينه در دنياي اطراف ما وجود دارد كه افراد با توجه به نياز خود هر يك را براي استفاده برمي‌گزينند. يك ايده‌ بسيار عالي براي زيباسازي فضاي داخلي منازل استفاده از آينه‌‌كاري است. از زمان قديم هنر آينه‌كاري جزو هنرهاي شاخص معماري و  برجسته ايراني محسوب مي‌شد. مي‌توان گفت ايرانيان به نوعي در زمينه اين هنر پيشرو و ماهر هستند. آينه‌كاري در زمان گذشته به عنوان يك تزئينات كلاسيك و سنتي نمايان مي‌شد، اما امروزه آينه كارهاي كشورمان ابتكارات خلاقانه‌اي نمايان كرده‌اند كه باعث شده هنر آينه‌كاري در سبك مدرن نيز طراحي شود.

در آينه ها از فلز گرانبهاي طلا مي توان استفاده كرد كه اصطلاحا به آن طلاكاري گفته مي‌شود. در زمان قديم آينه ها را فقط با يك ماده مي ساختند و فناوري خاصي بر روي آن ها شكل نمي‌گرفت و آينه ها را بدون اضافه كردن تركيب هاي ديگر كه باعث مي شود آينه رنگي شود يا اينكه لعابي نقره اي، برنزي و طلايي به آن دهد، توليد مي‌شدند. آينه طلايي امروزه يكي از انواع محبوب و پرطرفدار آينه هايي است كه طراحي و توليد مي‌شوند. اين نوع آينه كيفيت بسياري دارد و علاوه بر آن جذابيت خاصي هم به بنا ها و ساختمان ها مي‌تواند هديه دهد.

آينه طلايي

يكي از محبوب ترين آينه‌ها در حوزه دكوراسيون داخلي آينه طلايي است، در گذشته آينه‌هاي طلايي با استفاده از طلا يا تركيب فلزاتي كه رنگ طلايي داشت توليد مي‌شدند. آينه هاي طلايي داراي شفافيت خاص، جنس و مواد متفاوت، اندازه و ابعاد مختلف و طرح هاي گوناگون است. اين آينه‌ها به عنوان آينه‌هاي دكوراتيو در طراحي دكوراسيون داخلي به كار مي‌روند و ظاهري لوكس و مجلل به فضا مي‌‌بخشند. هنر دكوراسيون استفاده از آينه‌هاي طلايي با روي كار آمدن آينه‌هاي رنگي مجددا باب نمود. آينه‌هاي دكوراتيو طلايي در انواع و اشكال گوناگوني وجود دارند.

ايجاد يك فضاي لوكس در دكوراسيون داخلي با استفاده از آينه طلايي

دانشمندان معتقدند كه رنگ ها نقش بسيار مهمي در روحيه افراد دارند و باعث مي شوند حس متفاوتي را در بيننده ايجاد كنند. رنگ طلايي جلوه خاصي دارد و براي تزئين دكوراسيون بسيار مناسب است به همين خاطر آينه با رنگ طلايي به وسيله‌ي توليد كنندگان و طراحان صنعت شيشه و آينه ساخته شده است.  از گذشته رنگ طلايي را رنگ اشرافيت و پادشاهي مي‌دانستند. افزودن رنگ طلايي به نماي داخلي ساختمان‌ها ظاهري تجملاتي و اشرافي را القا مي‌‌كند كه باعث فراخ تر شدن فضا مي‌شود. طلايي يك رنگ آنتيك و كلاسيك است كه در دسته رنگ‌هاي متاليك طبقه بندي مي‌شود و امكان تركيب شدن با رنگ‌هاي بسياري را در فضاي داخلي دارا است، بنابراين اگر علاقه مند به اين هستيد كه يك فضاي لاكچري و لوكس را در فضاي داخلي منزل خود به وجود بياوريد حتما از آينه طلايي در دكوراسيون داخلي خود استفاده كنيد. مهم ترين رنگ‌هايي كه طلايي با آن هماهنگ مي‌شود رنگ‌هاي سفيد، مشكي، برنزي، نقره اي و مسي هستند.

آينه دودي

امروزه در دكوراسيون داخلي و خارجي ساختمان ها اكثرا از شيشه هاي رنگي ساده يا طرح دار استفاده مي‌كنند. يكي از كاربردي ترين انواع شيشه هاي رنگي كه در حال حاضر جزو اساس و پايه اصلي و مهم طراحي مدرن دكوراسيون داخلي به شمار مي‌رود، استفاده از آينه دودي است. رنگ دودي از تركيب دو رنگ مشكي و سفيد به دست مي‌آيد و از تناژهاي رنگ خاكستري محسوب مي‌شود. رنگ دودي از رنگ هايي است كه مي‌تواند با هردو نوع دكوراسيون كلاسيك و مدرن به كار رود. واقع انتخاب مدل و رنگ آينه هاي دكوراتيو با در نظر گرفتن سليقه مشتري و سبك طراحي و چيدمان داخلي ساختمان مسكوني اداري و تجاري انجام مي شود.

از آينه دودي در چه فضاهايي مي‌توان استفاده كرد ؟

آينه دودي (زغالي) مي‌تواند سالن را پر نورتر و بزرگتر جلوه دهد به همين دليل كاربرد بسياري در سالن هاي پذيرايي دارد. آينه هاي دودي مي توانند بر روي ديوار، ستون، سقف، درب كمد ديواري نصب شوند و زيبايي فضاي محيط را دو چندان كنند.

روند اجراي آينه دودي

 آينه هاي دودي يا ذغالي با توسعه صنعت توليد شيشه و طراحي و ساخت انواع شيشه هاي رنگي در كشور فروش بسياري پيدا كرده‌اند. آينه هاي دودي از تركيب نقره، مس، تركيبات رنگ دودي و قلع توليد مي‌شوند كه براي دكوراسيون داخلي و نماي خارجي ساختمان، درب و پنجره ماشين و ... از آن ها استفاده مي‌شود. در روش اجراي ساخت آينه دودي يا آينه مشكي از يك سري تثبيت كننده ها استفاده ميشود كه ميزان استفاده آن در كيفيت آينه بسيار تاثيرگذار است. اين آينه ها به عنوان يكي از پرفروش ترين و كاربردي ترين انواع آينه هاي دكوري محسوب مي‌شوند.

منبع: دوستان

آينه كاري ديوار پشت تلويزيون

تزئينات ديوار خانه با استفاده از آينه

آينه كاري از اصيل‌ترين و زيباترين ايده ها براي تزئينات و زيباسازي دكوراسيون داخلي خانه به حساب مي‌آيد. از سويي ايرانيان علاقه و تمايل بسياري به استفاده از آينه دارند. آينه ها در اكثر مكان هاي منزلمان جاي دارند، اين جليگاه ها نشان دهنده علاقه ما نسبت به آينه است. اما امروزه آينه كاري با طرح هاي مختلف جايگزين آينه هاي ساده شده است. اجراي آينه كاري يك نوع تزئين در فضاي داخلي منزل محسوب مي‌شود كه بسيار شيك و كاربردي است كه با استفاده از قطعه هاي متفاوت آينه در شكل هاي مختلف اجرا مي‌شود. آينه كاري در زمان گذشته به روش هاي سنتي و سبك كلاسيك بوده اما در حال حاضر ابداعات و ابتكارات آينه كارها در خلاقيت و هنر باعث شده تا آينه كاري در طراحي داخلي به سبك مدرن نيز جاي باز كند.

 

از آينه كاري در چه نقاطي مي‌توان استفاده كرد؟

مفهوم آينه كاري همان تزئينات به كار گرفته شده با استفاده از آينه در ستون ها و ديوارها و نقاط مختلف ديگر منزل است كه با روش هاي مختلف و طرح هاي متفاوت طبق سليقه و نظر كارفرما اجرا مي‌شود. از آينه كاري علاوه بر ديوار در نقاط ديگري مانند آينه كاري سقف پذيرايي، آينه كاري كف پذيرايي، آينه كاري ديوار پشت تلويزيون، آينه كاري ستون ها، آينه كاري راهرو ها و ... نيز استفاده مي‌شود. برخي افراد از آينه هاي سالم و طراحي شده براي تزئين ديوار منزل خود استفاده مي‌كنند و برخي ديگر نيز از آينه هاي شكسته با تكه هاي مختلف براي طرح دادن و جلوه دادن به ستون ها يا ديوارهاي منزل استفاده مي‌كنند.

ايجاد تحولي شگفت انگيز در دكوراسيون داخلي با آينه كاري ديوار پشت تلويزيون

همانطور كه گفته شد نقاط مختلفي براي آينه كاري در خانه وجود دارد كه با توجه به دكوراسيون داخلي و سليقه شخصي يكي از اين مكان ها براي آينه كاري در نظر گرفته مي‌شود. از آن جايي كه جايگاه تلويزيون‌ها معمولا در كانون پذيرايي و يا در نقاطي است كه بسيار مورد توجه قرار دارد، بنابراين آينه كاري پشت تلويزيون باعث ايجاد تغيير و تحول و زيبايي بسياري در فضاي منزل مي‌شود. آينه كاري ديوار پشت تلويزيون صرفا براي آينه ديزاين زيباتر خانه به كار مي‌رود پس بهتر است كه از آينه هاي رنگي در اجراي آينه كاري استفاده كرد. انتخاب رنگ مناسب بايد با توجه به رنگ هاي استفاده شده در دكوراسيون داخلي منزل انتخاب شود. طراحي و تزئين ديوار پشت تلويزيون با استفاده از آينه يك ايده بسيار زيبا و لوكس در عين حال مقرون به صرفه است.

 

انواع طرح هاي آينه كاري

همانگونه كه گفته شد از زيباترين عناصر براي زيباسازي دكور داخلي منزل استفاده از آينه‌‌كاري است زيرا نور، آينه، درخشش و انعكاس در كنار هم حس رضايت همراه با زيبايي به بيننده القا مي‌كند. آينه كاري در طرح هايي نظير آينه كاري نامتقارن، آينه كاري لوزي، آينه كاري مستطيلي، آينه كاري مربعي، آينه كاري طرح شش ضلعي، آينه كاري طرح نامتقارن و آينه كاري سه بعدي طراحي و اجرا مي‌شود. اجراي هركدام از اين طرح ها با توجه به طول و عرض ديوار پشت تلويزيون انجام مي‌شود، مثلا براي ديوارهايي با ارتفاع كم و عرض زياد از آينه كاري نامتقارن، آينه كاري مستطيلي و يا طرح شكسته استفاده مي‌شود ولي براي ديوارهايي با ارتفاع زياد و عرض كم از آينه كاري مربعي، آينه كاري لوزي و آينه كاري شش ضلعي استفاده مي‌شود.

آينه كاري با رنگ بندي هاي مختلف

به كار بردن قطعات و اشكال متنوع در ديوار پشت تلويزيون باعث ايجاد يك فضاي پرتلالو و درخشان مي‎‌شود. آينه كاري ديوار پشت تلويزيون در انواع و رنگ بندي هاي مختلفي مانند آينه آنتيك، آينه كريستال، آينه برنزي، آينه پتينه، آينه طلايي،آينه دودي، آينه سفيد يا نقره‌اي آينه بنفش، آينه سبز و آينه مسي يا شامپايني توليد مي‌شود كه با توجه به رنگ هاي به كار رفته در دكوراسيون داخلي منزل رنگ مورد نظر خود را مي‌توانيد انتخاب كنيد.

 

شلوغي بيش از حد ممنوع

با وجود اينكه آينه كاري ديوار پشت تلويزيون را در طرح ها و شكل هاي تزئيني متفاوتي مي‌توان اجرا كرد، اما بهتر است كه از شلوغي بيش از حد بپرهيزيد. بهتر است كه كنار ديواري هم كه آينه كاري شده تزئينات بيهوده و اضافي وجود نداشته باشد. به اين دليل كه تركيب ديوار آينه كاري شده و صفحه تلويزيون در برابر آن به حدي شيك و در همان سان ساده است كه به كار بردن هر نوع وسايل اضافي ديگر هم باعث به هم خوردن توازن ميشود و هم باعث بي نظمي و شلخته ديده شدن محيط مي‌شود. ممكن است غيرمعقول به نظر بيايد اما با آينه كاري ديوار در مصرف انرژي مي‌توان صرفه جويي كرد به دليل اين انعكاس نور توسط آينه ها باعث روشنايي محيط شده و به منبع روشنايي كمي نياز دارد.

منبع: رسالت نيوز