شيشه هاي رنگي به دليل تنوع رنگي زيادي كه دارند و همچنين به دليل اينكه از مقاومت خوبي برخوردار هستند در طراحي داخلي بسيار استفاده مي­‌شوند. در دكوراسيون داخلي براي ايجاد يك فضاي مدرن و زيبا از اين شيشه ها بسيار استفاده مي­ شود. شيشه ها به طور كلي كاربردهاي مختلفي دارند و براي هدف هاي مختلف مورد استفاده قرار مي­ گيرند. يكي از مدل هاي شيشه كه بسيار پر كاربرد هستند شيشه هاي رنگي مي ­باشند كه در دكوراسيون داخلي در قسمت هاي مختلف يك ساختمان مورد استفاده قرار مي­ گيرد.
شيشه هاي رنگي به طور كلي به دو روش مختلف توليد مي­‌شوند:

  • در اولين روش براي توليد شيشه رنگي يك شيشه سفيد را كه فاقد رنگ است در شيشه ذوب شده رنگي قرار مي­ دهند تا در دو طرف آن رنگ پخش شود.
  • در دومين روش در هنگام ساخت شيشه، افزودن برخي مواد شيميايي، رنگ هاي خاصي را به شيشه اضافه مي‌كند و از اين طريق شيشه رنگي به وجود مي­ آيد. براي مثال با اضافه كردن اكسيد مسي رنگ قرمز به شيشه اضافه مي‌­شود.

بخش بيشتر استفاده از اين شيشه هاي رنگي در دكوراسيون داخلي مي­‌باشد. يكي از شيشه هاي رنگي كه در ساختمان ها براي دكوراسيون استفاده مي­‌شود شيشه لاكوبل نام دارد. در ادامه با اين شيشه هاي رنگي بيشتر آشنا خواهيم شد.

شيشه لاكوبل

يكي از شيشه هاي رنگي شيشه لاكوبل نام دارد كه جزو با كيفيت ترين و بهترين نوع شيشه است و با رنگ هاي اروپايي به وجود مي‌­آيد. از ويژگي‌هاي شيشه لاكوبل مي‌توان به مقاومت و سختي بالا و چسبندگي زياد نام برد كه هدف از آن ها مورد استفاده قرار گرفتن در ساختمان ها و منازل است.

اين شيشه هاي رنگي در طرح ها و رنگ هاي مختلفي توليد مي­‌شود كه هر كدام زيبايي خاص خود را دارند. مي‌توان آن ها را در هر نوع سبك استفاده كرد تا جلوه اي زيبا به محيط بدهند اين شيشه ها كمك مي‌­كنند تا فضاي داخلي ساختمان ها بيشتر از آنچه كه هست به نظر برسد. با اين كار همچنين نور بيشتري در داخل ساختمان منتشر مي­‌شود. فضاي داخلي شما مي‌تواند روشنايي خوبي داشته باشد به همين دليل علاوه بر زيبايي كاربرد هاي ديگري نيز دارد.

اين شيشه ها تنها در يك طرف داراي رنگ مي‌­باشند. در هنگام ساخت شيشه هاي رنگي لاكوبل يك طرف آن را رنگ ‌مورد نظر را قرار مي­‌دهند و در طرف ديگر آن را با يك لايه ورق pvc لمينت شده كه به عنوان نوعي از پوشش محافظتي براي شيشه قرار مي­‌دهند. به همين دليل است كه مقاومت اين شيشه ها نسبت به شيشه هاي معمولي بسيار بيشتر است. شما مي­‌توانيد اين شيشه ها را در مكان هاي مختلف نصب و استفاده كنيد. براي مثال در اداره ها، منازل، محيط هاي اداري، دكوراسيون بيروني ساختمان ها و … استفاده كرد.

شيشه هاي رنگي هوشمند

اين نوع شيشه ها امكانات بيشتري را به شما ارائه مي­‌دهند و همچنين به زيباسازي ساختمان يا منازل شما كمك مي­‌كنند. اين شيشه ها قابليت اين را دارند تا بتوانيد ميزان نوري كه مي‌خواهيد را به داخل فضاي خود وارد كنيد.

طبق آزمايشات انجام شده يك سوم از انرژي مصرفي كه براي توليد سرما ياد گرما در فصول مختلف استفاده مي­‌كنيد. توسط شيشه ها به هدر مي­‌رود، براي همين شيشه هوشمند به كمك شما آمده است تا اين مشكل را برطرف كند. به كمك شيشه ها در پنجره هاي دوجداره مي­‌توانيد از اتلاف انرژي جلوگيري كنيد. اين شيشه ها حالتي مات داشته و جذب نور بالايي دارند. از اين شيشه ها مي­توان در در جاهاي مختلف استفاده كرد مانند ساختمان هاي اداري و شركت ها و منازل و …

متريال مورد استفاده در شيشه رنگي

شيشه رنگي از متريال هاي مختلفي مانند طلا، آهن، اورانيوم و نقره ساخته مي‌شوند و كاربردهاي مختلفي را امروزه ارائه مي­‌دهند. براي مثال براي بدست آوردن رنگ سبز در شيشه ها به آن مقداري آهن اضافه مي­‌كنند. اما در مدل شيشه رنگي لاكوبل توليد آن متفاوت است، هنگام توليد شيشه لاكوبل به قسمت پشتي آن ها رنگ مي­ ‌زنند ­كه طرف ديگر آن را مي­توان مشاهده كرد. در واقع از طرف ديگر شيشه فقط مي­‌توان رنگ زده شده را مشاهده كرد و نمي‌توانيم چيزي كه پشت شيشه قرار دارد را مشاهده كنيم به دليل اينكه اين شيشه ها شفاف نمي‌­باشند.

كاربرد شيشه رنگي در دكوراسيون

شيشه هاي رنگي به طور كلي قابليت هاي متفاوتي دارند و مي­توان از آن ها در قسمت هاي مختلف استفاده كرد. براي مثال مي­توان از آن ها در ويترين ها و پارتيشن ها، شيشه بين كابينت، ديوارها، حمام و غيره استفاده كرد.

از شيشه هاي رنگي كه شفاف باشند نيز در نماهاي ساختمان ها استفاده مي­‌كنند. از مهمترين آن ها كه امروزه مورد استفاده قرار مي‌گيرند، استفاده به عنوان ديوارپوش يا شيشه بين كابينت است كه بيشترين استفاده از شيشه هاي رنگي در اين موارد است.

ديوارپوش شيشه رنگي

استفاده از شيشه به عنوان ديوارپوش در شركت ها و منازل بسيار رونق يافته است. استفاده از اين روش مزاياي مختلفي را به همراه دارد. يكي از مزاياي آن اين است كه فضاي شما را بيش از آنچه كه هست نشان مي­دهد، همچنين كمك مي­‌كند تا لكه ها و خرابي هاي روي ديوار پوشانده شوند و همچنين به راحتي مي‌­توانيد آن ها را نظافت كنيد. شيشه رنگي ديوارپوش در رنگ هاي مختلفي توليد مي‌­شود و از اين رو مشتري مي­‌تواند با توجه به سليقه خود به راحتي رنگ مورد نظر خود را انتخاب و سفارش دهد و به راحتي آن را نصب كند.

شيشه بين كابينتي

از ديگر مواردي كه مي­‌توان از شيشه هاي رنگي استفاده كرد، در بخش شيشه رنگي بين كابينتي است. اين شيشه ها از مقاومت بالايي برخوردار بوده و در برابر گرماي زياد و همچنين ضربه ‌ها مقاوم بوده اند. به همين دليل مي‌­توانيد از آن ها بدون هيچ گونه نگراني در اطراف گاز نيز استفاده كنيد و دغدغه اي براي آسيب ديدن آن ها نخواهيد داشت. كثيف شدن اجسام در آشپزخانه بسيار رايج است. از پاشش مواد غذايي گرفته تا انواع روغن ها و مواد چرب، اما نگراني نخواهيد داشت، چرا كه تميز كردن اين شيشه هاي رنگي بسيار راحت است و تنها با يك شيشه پاك كن و دستمال مي­‌توانيد آن ها را تميز كنيد.

فارغ از كاربردي بودن شيشه هاي رنگي، از آن ها به خاطر جلوه زيبايي كه دارند استفاده مي­‌شود. انواع و اقسام مختلفي دارند و افراد با مي‌­توانند مدل مورد نظر خود را انتخاب كنند. همچنين به علت انعكاس نور كمك مي‌­كند تا فضاي شما روشن تر از حد معمول به نظر برسد. به وجود آوردن يك فضاي نوراني و درخشان از مهم‌ترين دلايل استفاده از اين شيشه هاي رنگي است. همچنين انرژي از بيرون را به خوبي دريافت مي‌­كنند و از ورود اشعه هاي مضر خورشيد نيز جلوگيري مي­كند.

استفاده از شيشه رنگي در پذيرايي منزل

قسمت پذيرايي هر منزلي مهم‌ترين قسمت آن به حساب مي­‌آيد كه دكوراسيون داخلي آن بسيار مورد توجه افراد قرار مي‌گيرد. در دكوراسيون داخلي اين بخش براي ديوارها و همچنين سقف هاي سالن استفاده مي­‌شود. از ديگر مواردي كه از شيشه رنگي در پذيرايي استفاده مي­‌شود، اين است كه آن را بزرگتر نشان مي‌دهد و فضايي دلنشين تر به وجود مي‌­آورد. براي قسمت پذيراي استفاده از شيشه هاي كه رنگ روشن دارد بهتر است و به بزرگتر و روشن تر شدن فضاي شما بسيار كمك مي­‌كند.

استفاده از شيشه رنگي در پنجره و قاب ها

در گذشته بسيار دور استفاده از شيشه هاي رنگي در پنجره ها و قاب ها مورد استفاده قرار مي­‌گرفت. استفاده از اين شيشه هاي رنگي كمك مي‌­كرد تا نور با زيبايي به داخل منزل تابيده شود. شيشه ها بيشتر در سبك هاي كلاسيك و سنتي مورد استفاده قرار مي­‌گيرند و البته در سبك هاي مدرن نيز مي­‌توان از آن ها استفاده كرد و بستگي به سلايق افراد دارد.

شيشه رنگي در درب منازل

به دليل اينكه اولين چيزي كه افراد با آن برخورد مي­‌كنند، درب هاي هر ساختمان است، استفاده از شيشه هاي رنگي در درب هاي منازل كمك مي­‌كند تا فضاي ساختمان جذاب تر به نظر برسد. استفاده از اين روش در ساختمان هاي مدرن و همچنين خانه هاي ويلايي بسيار كاربرد دارد. شيشه رنگي در درب ها به گونه اي استفاده مي‌شود كه برخي از نقاط درب را شيشه تشكيل مي­‌دهند و از مقاومت بالايي برخوردار هستند و ظاهري زيبا را به درب شما مي­‌افزايند. بهتر است براي آن از رنگ هاي روشن استفاده كنيد تا جذابيت آن بيشتر شود.

نتيجه گيري

به طور كلي از شيشه هاي رنگي در دكوراسيون داخلي و نماي خارجي منازل و ساختمان ها در سبك هاي سنتي يا مدرن استفاده مي‌­شود. از انواع شيشه هاي رنگي مدل لاكوبل است و مي­توان از آن ها در مكان هاي مختلف استفاده كرد. از مهم ترين موارد استفاده از شيشه هاي رنگي ديوارپوش ها، شيشه بين كابينتي، نماي ساختمان ها و دكوراسيون داخلي منازل است.