تفاوت شيشه رنگي مدرن و سنتي

اهداف زيادي براي استفاده از شيشه هاي رنگي وجود دارد. ما مي­توانيم از آن در ساخت پنجره ها، درها استفاده كنيم و از آنجا كه شيشه كاربردهاي فراوان و انواع زيادي دارند و در مورد آن ها مي­توان بسيار صحبت كرد. شيشه هاي رنگي از گذشته تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته اند و دو سبك مدرن و سنتي را دارند.

ظهور و استفاده از شيشه به دوران اوليه انسان برمي­گردد و استفاده از آن در بسياري از كشورهاي جهان ظاهر شد. ساخت و استفاده از شيشه هاي رنگي يكي از بهترين و مهمترين هنرهاي ساخت شيشه است، زيرا مشاهده مي­كنيم كه از شيشه هاي رنگي در مساجد، اماكن و كاخ هاي داخلي استفاده مي­شود، زيرا استفاده از اين نوع شيشه ها صحت شيشه را نشان مي­دهد. شروع ظهور اين نوع شيشه ها به قرون وسطي در كشورهاي اروپايي باز مي­گردد. در دوران اسلامي معماري اسلامي از جمله مشهورترين مكان هاي اسلامي كه در آن از شيشه هاي رنگي استفاده شده است مي­توان به مسجد اموي در دمشق، دانشگاه عمرو بن العاص در فوستات، مسجد احمد بن تولون در مصر و ساير مكان هايي كه در ساخت آن ها از شيشه رنگي استفاده شده است اشاره كرد.

شيشه رنگي يكي از انواع شيشه است و اين نام را به اين دليل گذاشتند كه قطعات شيشه اي بين نوارهاي فلزي وارد شده است. بنابراين ما مي­توانيم از شيشه هاي رنگي در ساختمان هاي مسكوني و تجاري و مساجد استفاده كنيم و هنگام استفاده از شيشه هاي رنگي بايد طوري انتخاب شوند كه بتواند قدرت نور خورشيد را بشكند تا بتوانيم از رنگ شيشه ها بدون قرار گرفتن در معرض آن لذت ببريم. به كمك شيشه هاي رنگي مي­توان حريم خصوصي خانه ها را تامين كرد.

انواع زيادي از شيشه هاي رنگي وجود دارد كه مهم ترين آن ها به شرح زير است:

 فيوز گلس: اين نوع يكي از انواع شيشه هاي رنگي است، با وجود نقاشي هاي برجسته مشخص مي­شود و اين نوع با مخلوط كردن بسياري از شيشه هاي رنگي ساخته مي­شود، سپس در قالب هاي خاصي قرار مي­گيرد و سپس در معرض حرارت قرار مي­گيرد. اين روش توليد اين نوع شيشه هاي رنگ آميزي يك روش اروپايي خالص است.

شيشه هاي تزئيني: اين نوع شيشه هاي رنگي با چسباندن شكلي كه بايد روي شيشه كشيده شود چسبانده مي­شود و سپس اين قسمت ها با ماسه پاشيده مي­شوند و اين فرآيند از طريق دستگاه مخصوصي براي اين كار انجام مي­شود.

.شيشه هاي رنگي كريستالي: اين يكي از جديدترين انواع شيشه هاي رنگي است، برخي از مهره هاي كريستالي در ساخت اين شيشه وارد شده است.

از شيشه هاي رنگي براي تزئين بسياري از مكان ها استفاده مي­شود و از جمله اين مكان هايي كه با شيشه رنگي تزئين مي­شوند: گنبدها و نورگيرهاي آسماني يا فانوس دريايي در سقف دهانه اي هستند و شكل اين دهانه ها به شكل دايره، مربع، مستطيل، شش ضلعي، هشت ضلعي يا هر شكل ديگري است. اين دهانه ها با ساختن شيشه هاي رنگي در اشكال مختلف پوشيده و تزئين مي­شوند. همچنين شيشه در ساخت پنجره هاي اصلي ساختمان استفاده مي­شود و جزوي از نماي ساختمان هستند. از شيشه هاي رنگي در روز استفاده مي­شود و پنجره هايي را كه مشرف به پله ها هستند تزئين مي­كند. شيشه براي تزئين پنجره درها و ورودي ها استفاده مي­شود. نقاشي هايي كه در مغازه ها، شركت ها يا موسسات يافت مي­شوند. از شيشه هاي رنگي براي ساخت آباژور، لوسترهاي رنگي، ساعت ديواري، جعبه گل و جعبه هديه استفاده مي­شود.

شيشه هاي رنگي مزاياي زيادي دارد كه مهم ترين آن ها به شرح زير است:

مقرون به صرفه: شيشه هاي رنگي يكي از ارزان ترين نوع شيشه ها هستند و به علت اينكه فضا را به خوبي روشن مي­كنند، نيازي نيست تا هميشه از وسايل روشنايي استفاده كنيد، بنابراين از نظر اقتصادي كارآمد است و يكي از انواع ارزان قيمت است.

دوام شيشه: اين نوع شيشه تحت تأثير شرايط جوي قرار نمي­گيرد و در معرض خوردگي مشكلي براي آن پيش نمي­آيد. در نگاه اول، ممكن است احساس كنيد كه شيشه رنگي استحكام كافي ندارد است و نمي­تواند در برابر ضربه ها مقاومت كند، اما اين شيشه بسيار قوي است، مي­تواند تا 80 كيلوگرم ضربه را تحمل كند.

شفافيت: يكي از مزاياي شيشه هاي رنگي شفافيت آن است، زيرا ممكن است نور خورشيد يا اشعه منابع نوري مختلف از اين شيشه عبور كرده و مكان را روشن كند.

سهولت تعمير شيشه رنگي: اگر قسمتي از اين شيشه آسيب ديده باشد نيازي به تعويض كل قسمت نيست، بلكه قسمت آسيب ديده جدا شده و قسمتي ديگر مطابق طرح و ظاهر آن نصب مي­شود.

ايمني محيط زيست: استفاده از شيشه هاي رنگي يكي از بهترين راه ها براي حفظ محيط زيست است و براي كودكان حساسيت ايجاد نمي­كند.

عايق حرارتي: از اين نوع شيشه ها استفاده مي­شود تا بتوانيم گرماي خانه را حفظ كرده و از سرماي هوا دور باشيم.

شركت تتراگلس يكي از بهترين و معتبرترين واردكننده و تامين كننده هاي محصولات شيشه اي به شمار مي رود كه بيش از يك دهه تجربه در اين زمينه دارد. شما عزيزان مي توانيد براي خريد و يا دريافت مشاوره تخصصي براي خريد هرگونه شيشه رنگي با شماره هاي 02177000229 و 09127228521 تماس حاصل نماييد.

منبع : ايلنا 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.